Σάββατο 15 Δεκεμβρίου 2012

Επικοινωνία και χιούμορ


Το χιούμορ είναι δύναμη και ταυτόχρονα χάρισμα.

Είναι δύναμη, διότι δεν υπάρχει αποτελεσματικότερο όπλο για να απαλλάξουμε αφενός τη ζωή από τη φρίκη που παρουσιάζει και αφετέρου τους άλλους από καθετί βλαβερό.

Έχω χιούμορ σημαίνει ότι παίρνω τις αποστάσεις μου, σχετικοποιώ, προβάλλω τον ψυχαγωγικό ή παράλογο χαρακτήρα μερικών παραμέτρων ενός λόγου ή μιας πράξης.

Το χιούμορ είναι χάρισμα: υπάρχει ωραιότερο πράγμα από το να κάνω τους άλλους να γελούν; Και υπάρχει καλύτερη ανταμοιβή από ένα ξέσπασμα γέλιου;

Κάνω τους άλλους να γελούν σημαίνει ότι συγκινώ, είναι λοιπόν «σημάδι» μιας επιτυχημένης επικοινωνίας. Δεν είναι τυχαίο το ότι στη διαφημιστική δημιουργία και στους υπευθύνους του δημιουργικού τμήματος ιδιαίτερα, αρέσει πολύ το χιούμορ: είναι πράγματι ένας από τους καλύτερους φορείς ιδεών και ένα από τα ισχυρότερα μέσα έκφρασης και ανταλλαγής. Δημιουργεί μια αλληλοσυνεννόηση ανάμεσα στη μάρκα και το στόχο της και εγγυάται έτσι τον αντίκτυπο που αποζητούμε.

Ο Ραμπελέ έλεγε ότι το γέλιο είναι χαρακτηριστικό γνώρισμα του ανθρώπου και ότι συνιστά την ιδιαιτερότητά του. Το χιούμορ είναι βαθιά ανθρώπινο. Γι’ αυτό έχουμε καθήκον να το μεταχειριζόμαστε σωστά. Στη ζωή, όπως και στη διαφήμιση.

Διότι υπάρχει ένα άλλο σκληρό και βίαιο γέλιο: πρόκειται για ένα άλλο είδος άγριου χιούμορ που συγγενεύει με τη γελοιοποίηση. Βασίζεται στην απόρριψη του άλλου, της εμφάνισής του και των αξιών του και αποτελεί αναδίπλωση στον εαυτό. Η γελοιοποίηση δεν μπορεί να κρύψει καλά τα αίτια της, το φόβο ή και την άρνηση της διαφοράς και της ποικιλομορφίας. Το χιούμορ μπορεί να γίνει επίσης επικίνδυνο όπλο ασέβειας.

Ξέρω να επικοινωνώ σημαίνει ξέρω να χαράζω, στα πλαίσια του γέλιου, αυτό το σύνορο που χωρίζει το ανθρώπινο από το απάνθρωπο.


(ΤΟ ΒΗΜΑγνώση, 2007, σελ. 137-138)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου