
«Ούτε αυτός που παντού ψάχνει τη χρησιμότητα μπορεί να είναι φίλος, ούτε
αυτός που ποτέ δεν συνδυάζει τη φιλία με κάποιο συμφέρον, γιατί ο ένας
κάνει τα οφέλη της αντικείμενο κερδοσκοπικής ανταλλαγής και ο άλλος
αποστερείται από κάθε μελλοντική ελπίδα (υποστήριξης)».
Αλλού, προσδιορίζεται πως δεν μπορεί να πρόκειται για
απλό υπολογισμό: «Δεν έχουμε τόση
ανάγκη τη χρησιμότητα των φίλων μας όσο την εμπιστοσύνη στην υποστήριξη τους».
Για τη μια και την άλλη πλευρά η
ευχαρίστηση να είναι κανείς βοηθός υπερτερεί της ανάγκης να βοηθηθεί.
Επίσης, δεν πρέπει να εγκρίνει κανείς ούτε αυτούς που σπεύδουν ούτε αυτούς που
είναι βραδείς στη σύνδεση της φιλίας, «πρέπει μάλιστα να ριψοκινδυνεύσει κανείς
για αυτό». Η ευχαρίστηση και η ευτυχία εξαρτώνται από τον αρχικό αυτό κίνδυνο.
Ωστόσο ο Επίκουρος συναντά τον Αριστοτέλη στην εκτίμηση πως δεν πρόκειται για
άλλη καινούργια ευχαρίστηση, αλλά για επαύξηση κάθε ευχαρίστησης σε σχέση με
αυτό που θα ήταν αν είχε βιωθεί μοναχικά. Αυτό ισχύει τόσο για ορισμένες
ευχαριστήσεις του σώματος, όπως αυτές του τραπεζιού, όσο και για τις χάρες του
πνεύματος που χαρακτηρίζουν τη φιλοσοφική συζήτηση.
Η ηθική λοιπόν του Επίκουρου δεν προϋποθέτει ούτε εξαιρετικά χαρίσματα ούτε την παραίτηση από τις
επιθυμίες μας, θεωρώντας τις κατώτερες. Μπορεί όμως να μας αποσπάσει από τον αλλοτριωτικό χαρακτήρα μιας συχνά
καταπιεστικής ή ιδιοτελούς κοινωνίας. Μπορεί να επεκταθεί στα μέλη περιορισμένων
κοινοτήτων, αδιάφορων για την εξουσία, τα πλούτη και τις τιμές. Ελλείψει μιας
«πολιτείας όλου του κόσμου» (ουτοπικής), η φιλία «σέρνει πάντα το χορό γύρω
του» χωρίς μέσα σε αυτόν να χάνεται. Παρόμοια, ξεφεύγει από την αναταραχή και
τα βάσανα των παθών, ειδικότερα του ερωτικού.
Jean Maisonneuve,
Η ψυχολογία της φιλίας
(ΤΟ ΒΗΜΑγνώση, 2007, σελ. 26-28)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου