
Το Υπερεγώ
επιβάλλει αυστηρότατα ηθικά κριτήρια στο Εγώ, που βρίσκεται στο έλεός του. Σε
γενικές γραμμές εκπροσωπεί τις αξιώσεις της ηθικής – και αμέσως αναγνωρίζουμε
πως η ηθική αίσθηση της ενοχής που
έχουμε αποτελεί έκφραση της έντασης μεταξύ του Εγώ και του Υπερεγώ… Ακόμη
και αν η συνείδηση είναι κάτι που βρίσκεται «μέσα μας», αυτό δεν συμβαίνει
ευθύς εξαρχής. Κάτι πραγματικά αντίθετο στη σεξουαλικότητα, η οποία όντως
υπάρχει από την αρχή της ζωής και δεν προστίθεται αργότερα. Όπως γνωρίζουμε
όμως, τα μικρά παιδιά δεν είναι ηθικά
πλάσματα και δεν έχουν ηθικές αναστολές απέναντι στις παρορμήσεις τους που τα
ωθούν προς την ηδονή. Το ρόλο που αναλαμβάνει αργότερα το Υπερεγώ ασκεί αρχικά
μια δύναμη εξωτερική, δηλαδή η πατρική εξουσία. Η πατρική εξουσία κυβερνά
το παιδί προσφέροντας του αποδείξεις της αγάπης των γονιών ή απειλώντας το με
τιμωρίες, οι οποίες δείχνουν στο παιδί πως έχει χάσει την αγάπη και από μόνες
τους γίνονται επίφοβες. Αυτή η ρεαλιστική ανησυχία δεν είναι παρά ο πρόδρομος
της μεταγενέστερης ηθικής ανησυχίας. Όσον καιρό αυτή κυριαρχεί δεν χρειάζεται
να μιλούμε για Υπερεγώ και για συνείδηση. Μόνον
εκ των υστέρων αναπτύσσεται η δευτερογενής κατάσταση (την οποία θεωρούμε
φυσιολογική), όπου ο εξωτερικός
εξαναγκασμός εσωτερικεύεται και το Υπερεγώ, παίρνοντας τη θέση του πατρικού
φορέα, παρατηρεί, κατευθύνει και απειλεί το Εγώ όπως ακριβώς έκαναν οι γονείς
στο παιδί.
(Sigmund Freud, New Introductory
Lectures on Psychoanalysis [1933].
Διάλεξη 31, «Η ανατομία της ψυχικής
προσωπικότητας»)
Εξελίξεις
στον Ευρωπαϊκό πολιτισμό κατά τον 20ο αιώνα
[ΕΛΛΗΝΙΚΟ
ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ, 2002, σελ. 59]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου