Το κύρος (ή αυθεντία) [authority], […], μπορεί να περιβάλλει πρόσωπα -υπάρχει αυτό
που λέμε προσωπικό κύρος, όπως, για παράδειγμα, στη σχέση μεταξύ γονέα και
παιδιού, μεταξύ δασκάλου και μαθητή- ή
μπορεί να περιβάλλει αξιώματα, όπως, για παράδειγμα, τη ρωμαϊκή σύγκλητο {auctoritas
in senatu) ή τα ιεραρχικά αξιώματα της Εκκλησίας (ένας ιερέας μπορεί να
δώσει έγκυρη άφεση αμαρτιών ακόμη και αν είναι μεθυσμένος). Η πεμπτουσία του είναι η άνευ όρων
αναγνώριση από εκείνους που καλούνται να υπακούσουν· δεν χρειάζεται ούτε
καταπίεση ούτε πειθώ. (Ο πατέρας μπορεί να χάσει το κύρος του είτε
χτυπώντας το παιδί του είτε λογομαχώντας μαζί του, δηλαδή είτε επειδή του
φέρεται σαν τύραννος είτε επειδή το μεταχειρίζεται σαν ίσο.)
Για να διατηρηθεί το κύρος απαιτείται σεβασμός προς το
πρόσωπο ή το αξίωμα. Ο
μεγαλύτερος εχθρός του κύρους είναι επομένως η περιφρόνηση και ο πιο σίγουρος τρόπος υπονόμευσης του, το γέλιο.
Hannah Arendt, Περί βίας
(Εκδόσεις Αλεξάνδρεια, 2000, σελ. 106-107)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου