[Στον
πλατωνικό διάλογο Κρίτων], ο Κρίτων επισκέπτεται τον Σωκράτη στο κελί
του και προσπαθεί να τον πείσει να αποδράσει από τη φυλακή και να γλυτώσει την
εκτέλεση, επικαλούμενος το τι θα σκεφτεί ο κόσμος για τον Σωκράτη, που
εγκαταλείπει τα παιδιά του, και για τους φίλους του, που εγκαταλείπουν τον ίδιο
(Κριτ. 45a-46a).
Ο Σωκράτης απαντά
ότι θα έπρεπε να δίνουμε προσοχή μόνο στις σωστές απόψεις, ανεξάρτητα από το
εάν με τις απόψεις αυτές συμφωνεί η πλειοψηφία των ανθρώπων (46b-47a). Και
συνεχίζει λέγοντας πως όταν φροντίζουμε το σώμα μας, δεν ακούμε αυτά που λέει ο
ένας και ο άλλος, αλλά δίνουμε προσοχή μόνο στις συμβουλές των γιατρών ή των
δασκάλων ή των γυμναστών. Οι συμβουλές
που προέρχονται από μη ειδικούς βλάπτουν και τελικά καταστρέφουν (διόλλυσι) το σώμα (47a-c). Έτσι λοιπόν,
όταν μας απασχολούν σημαντικότερα θέματα όπως η δικαιοσύνη, η ευγένεια και η
καλοσύνη, όπως συμβαίνει τώρα, θα πρέπει
να ακούμε όχι τους πολλούς, αλλά τους ειδικούς (εάν υπάρχουν τέτοιοι,
47d1-2). Διαφορετικά, θα διαφθείρουμε και θα βλάψουμε (διαφθερουμεν ... και
λωβησόμεθα) εκείνο το τμήμα μας, που βελτιώνεται από τη δικαιοσύνη και
καταστρέφεται από την αδικία, δηλαδή την ψυχή μας (47c8-d5). Και εάν, όπως όλοι
συμφωνούν, δεν αξίζει να ζούμε με διεφθαρμένο σώμα, αξίζει ακόμη λιγότερο να
ζούμε με διεφθαρμένη ψυχή (47a6-48a1).
Επομένως,
δεν πρέπει να δίνουμε προσοχή στα όσα
λέει ο κόσμος· πρέπει να συζητήσουμε το ζήτημα της δραπέτευσης μόνοι μας,
έχοντας στραμμένο το βλέμμα όχι στη γνώμη των άλλων, αλλά στην αλήθεια
(48a5-11). Ο Σωκράτης και ο Κρίτων κάνουν τη συζήτησή τους, το επιχείρημα του
Κρίτωνα καταρρίπτεται και ο Σωκράτης παραμένει στη φυλακή για να πεθάνει.
Αλέξανδρος Νεχαμάς, Η τέχνη του βίου
[Νεφέλη,
2001, σελ. 217]
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου