Η δυαδικότητα της ψυχής και του σώματος συμπεραίνεται εύκολα από τον
ορισμό του θανάτου που προτείνει ο Σωκράτης στον Φαίδωνα: «Μπορεί (ο θάνατος) να
είναι κάτι άλλο από το χωρισμό της ψυχής από το σώμα; Γιατί αυτό είναι το να έχεις πεθάνει: το
σώμα αφού χωρισθεί από την ψυχή καταλήγει να είναι αυτό καθ’ αυτό, ενώ η ψυχή
αφού χωρισθεί από το σώμα είναι αυτή καθ’ αυτήν. Μπορεί ο θάνατος να είναι κάτι
άλλο από αυτό;» (64c).
Η ψυχή και το σώμα δεν είναι μόνο δύο
διαφορετικές και διακριτές ουσίες, ικανές ως τέτοιες να υπάρχουν η καθεμιά
χωριστά από την άλλη, είναι επίσης
αντίθετες η μία με την άλλη, για να μην πούμε ανταγωνίστριες. Και ο ανταγωνισμός τους εκδηλώνεται διττώς,
και από την άποψη της γνώσης και από την άποψη της δράσης, διότι η ψυχή είναι
συγχρόνως η αρχή της νόησης και της βούλησης.
Όταν η ψυχή «προσπαθεί μαζί με το
σώμα», γράφει ο Πλάτων, «να εξετάσει κάτι, είναι φανερό ότι
εξαπατάται εντελώς από αυτό» (Φαίδων,
65b)· όταν το σώμα
αναλαμβάνει να καθορίσει την ανθρώπινη συμπεριφορά, είναι φανερό, συνεχίζει,
ότι ο άνθρωπος γίνεται «δούλος της φροντίδας που αυτό [το
σώμα] απαιτεί» (Φαίδων, 66c). Γι’ αυτόν τον λόγο κατά
τον Πλάτωνα, για να καταλάβει ο άνθρωπος
τις «πραγματικές αιτίες» των
ανθρώπινων πράξεων πρέπει να εξετάσει τη δυνατότητα να αποχωριστεί το σώμα του
και να ενεργήσει βάσει της επιλογής του βέλτιστου: «Δεν είναι λοιπόν κατά τη διαδικασία της σκέψης και πουθενά αλλού που
φανερώνεται σε αυτή [στην ψυχή] το
πραγματικό θέμα που εξετάζει; […] Υποθέτω
ότι η ψυχή σκέπτεται πιο τέλεια όταν δεν την ενοχλούν ούτε ακοή ούτε όραση ούτε
πόνος ή κάποια ηδονή αλλά αντιθέτως όταν συγκεντρώνεται όσο είναι δυνατόν στον
εαυτό της αδιαφορώντας ευγενικά για το σώμα» (Φαίδων, 65c).
Κατά τον φιλόσοφο, η ψυχή μπορεί να ανακαλύψει «κάτι πραγματικό» μόνο
δια μέσου της σκέψης, δηλαδή μόνο εφόσον δεν βασανίζεται πλέον από το σώμα
και τις επιθυμίες του. Έτσι η ψυχή δεν είναι μόνο αρχή της ζωής αλλά επίσης και
κυρίως η έδρα της σκέψης και της νόησης, γεγονός που επιτρέπει στους ανθρώπους
να διαφοροποιούνται από τα ζώα.
Ο πλατωνικός άνθρωπος, αν και φυλακισμένος στο σώμα (Κρατύλος, 400c· Γοργίας,
493a· Φαίδων, 62b, 82e), είναι ο άνθρωπος της
ψυχής του (Αλκιβιάδης, 129e, 130c-131e· Πολιτεία, 413d, 589a-b· Νόμοι, 956b-c). Γι’ αυτό ζει πραγματικά μόνο μετά το θάνατο, όταν η ψυχή του είναι επιτέλους
ελεύθερη να ατενίζει την αλήθεια ολόκληρη, χωρίς να ενοχλείται από τις
αισθήσεις (Κρίτων, 118a· Νόμοι, XII,
959b). Έτσι στην ομολογία πίστεως των «αληθινών
φιλοσόφων» (Φαίδων, 66b-67b), το
σώμα παρουσιάζεται ως ένας τόπος παθημάτων και ασθενειών, παθών και
ψευδαισθήσεων, ενώ η φιλοσοφία γίνεται ένα είδος εξαγνισμού και κάθαρσης της
ψυχής και «άσκηση θανάτου».
Η ψυχή και το σώμα είναι αντιθετικές ιδέες. Η ένωσή τους είναι
τυχαία. Η ψυχή είναι ένα αιώνιο και θεϊκό στοιχείο που είχε τη δυνατότητα να
ατενίζει την ομορφιά του κόσμου των Ιδεών, ενώ το σώμα είναι ότι πιο υλικό. Η
ψυχή μπορεί να κατακτήσει την αλήθεια· το σώμα μπορεί μόνο να την κρύψει. Η ψυχή μπορεί να κατακτήσει την τελειότητα,
ενώ το σώμα είναι μια τροχοπέδη, τόσο στο επίπεδο της γνώσης όσο και στο
επίπεδο της ηθικής συμπεριφοράς.
(ΒΗΜΑγνώση,
2007, σελ. 12-14)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου