Πόσο μόχθησαν και ίδρωσαν για να μαζέψουν το σανό! Αλλά οι
προσπάθειες τους αμείφθηκαν, γιατί η συγκομιδή στάθηκε μια επιτυχία μεγαλύτερη
απ’ όσο την περίμεναν. […] τα γουρούνια δε δούλευαν, αλλά διηύθυναν και
παρακολουθούσαν τα άλλα ζώα. Με τις ανώτερες γνώσεις που διέθεταν, ήταν φυσικό
ν’ αναλάβουν την αρχηγία. […] Τελικά κατάφεραν να τελειώσουν τη συγκομιδή δύο
μέρες νωρίτερα απ’ ότι ο Τζόουνς και οι άνθρωποί του. Επί πλέον, ήταν η
πλουσιότερη συγκομιδή που έγινε ποτέ στο αγρόκτημα. Δεν έγινε καμιά σπατάλη.
[…] Και κανένα ζώο στο κτήμα δεν έκλεψε για τον εαυτό του περισσότερο από μια
μπουκιά σανό.
Σ’ όλο το διάστημα αυτού του καλοκαιριού, η δουλειά στο
αγρόκτημα πήγαινε ρολόι. […] Συνάντησαν πολλές δυσκολίες […], αλλά τα γουρούνια
με την εξυπνάδα τους […] τα έβγαλαν πέρα. […]
Αλλά όλοι εργάζονταν σύμφωνα με τις δυνατότητες τους […]
Κανείς δεν τεμπέλιαζε – ή σχεδόν κανείς […] Και η στάση του γάτου ήταν
περίεργη. Γρήγορα παρατηρήθηκε ότι όταν υπήρχε δουλειά, ο γάτος δεν βρισκόταν
πουθενά. Εξαφανιζόταν επί ώρες, και ξανάκανε την εμφάνισή του τις ώρες του
φαγητού, ή τα βράδια, όταν είχε τελειώσει η δουλειά, σα να μη συνέβαινε τίποτε.
Αλλά πρόβαλε πάντα τόσο καλές δικαιολογίες, και ρονρόριζε τόσο γλυκά, που ήταν
αδύνατον μα μην πιστέψει κανείς στις καλές του προθέσεις. Ο γέρο – Βενιαμίν, ο
γάιδαρος, ήταν τελείως αμετάβλητος από την Επανάσταση. Έκανε τη δουλειά του με
τον ίδιο αργό πεισματάρικο ρυθμό που την έκανε και τον καιρό του Τζόουνς, χωρίς
να αποφεύγει τίποτα, αλλά χωρίς να προσφέρεται για τίποτα. Για την Επανάσταση
και τα αποτελέσματά της δεν εξέφραζε καμία γνώμη. Όταν τον ρώτησαν αν ήταν πιο
ευτυχισμένος τώρα που ο Τζόουνς είχε φύγει, είπε μόνο: «Οι γάιδαροι ζουν πολλά
χρόνια. Κανείς από σας δεν έχει δει ποτέ πεθαμένο γάιδαρο», και οι άλλοι έπρεπε
να μείνουν ευχαριστημένοι μ’ αυτή την αινιγματική απάντηση.
[…] όλα τα ζώα έμπαιναν ομαδικά στη μεγάλη σιταποθήκη, για
μια γενική συνέλευση, που ήταν γνωστή με το όνομα Συνεδρίαση. Εδώ, γίνονταν τα
σχέδια της δουλειάς για την προσεχή βδομάδα κι εδώ συζητούσαν κι’ έπαιρναν τις
αποφάσεις. Πάντα τα γουρούνια έπαιρναν τις αποφάσεις. Τα άλλα ζώα ήξεραν πώς να
ψηφίσουν, αλλά δεν μπορούσαν ποτέ ν’ αποφασίσουν μόνα τους. Ο Σνόουμπωλ και ο
Ναπολέων ήταν οι πιο μαχητικοί στις συζητήσεις. Αλλά παρατηρήθηκε ότι αυτοί οι
δύο δεν συμφωνούσαν ποτέ […]
Τα γουρούνια είχαν κάνει το στάβλο στρατηγείο τους. […]
Γενικά, αυτά τα σχέδια απέτυχαν. Η προσπάθεια εξημέρωσης των άγριων ζώων, π.χ.
σταμάτησε σχεδόν αμέσως. Εξακολουθούσαν να φέρονται όπως πριν και όταν τα ζώα
τους φέρονταν με καλοσύνη, απλώς εκμεταλλεύονταν την κατάσταση. […]
Οι τάξεις ανάγνωσης και γραφής, πάντως είχαν μεγάλη
επιτυχία. Το φθινόπωρο, σχεδόν όλα τα ζώα είχαν, μάθει από λίγα γράμματα. Όσο
για τα γουρούνια, μπορούσαν ήδη να γράφουν και να διαβάζουν […] Επίσης αποδείχθηκε
ότι τα πιο κουτά ζώα, όπως τα πρόβατα, οι κότες και οι πάπιες, δεν μπορούσαν να
μάθουν απ’ έξω τις Εφτά Εντολές. Ύστερα από πολλή σκέψη, ο Σνόουμπωλ δήλωσε ότι
οι Εφτά Εντολές μπορούσαν να συνοψιστούν σ’ ένα μόνο ρητό: Τέσσερα πόδια καλό,
δύο πόδια κακό». Αυτό, είπε, περιείχε την ουσιώδη αρχή του Ζωισμού. Όποιος
μπορούσε να μπει στο νόημα του θα ήταν ασφαλής από την ανθρώπινη επιρροή. Τα
πουλιά στην αρχή εναντιώθηκαν μια που κι’ αυτά είχαν δύο πόδια, αλλά ο Σνόουμπωλ
τους απέδειξε ότι δεν ήταν έτσι:
«Η φτερούγα ενός πουλιού σύντροφοι», είπε, «είναι ένα όργανο
προωθήσεως και όχι χειρισμού. Επομένως μπορεί να θεωρηθεί σαν πόδι. Το
ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του ανθρώπου είναι το ΧΕΡΙ, το όργανο με το οποίο
κάνει όλες του τις αδικίες». […]
Επιτέλους, το μυστήριο για το που πήγαινε το γάλα λύθηκε. Το
έβαζαν τα γουρούνια κάθε μέρα στο φαγητό τους. Τα πρώιμα μήλα είχαν ωριμάσει,
και η αυλή ήταν γεμάτη από μήλα που είχε ρίξει κάτω ο άνεμος. Τα ζώα το
θεώρησαν φυσικό να τα μοιραστούν μεταξύ τους· μια μέρα, όμως, δόθηκε διαταγή να
συγκεντρωθούν όλα τα μήλα και να μεταφερθούν στο στάβλο για αποκλειστική χρήση
των γουρουνιών. Πάνω σ’ αυτό, μερικά ζώα μουρμούρισαν με αποδοκιμασία, αλλά
χωρίς αποτέλεσμα. Όλα τα γουρούνια βρέθηκαν σύμφωνα σ’ αυτό το σημείο, ακόμα και
ο Σνόουμπωλ με το Ναπολέοντα. Ο Σκουήλερ στάλθηκε να δώσει τις απαραίτητες
εξηγήσεις στους άλλους.
«Σύντροφοι!» φώναξε. «Δεν πιστεύω να περνάει απ’ το νου σας,
ότι αυτό που γίνεται από μας τα γουρούνια γίνεται επειδή είμαστε ατομιστές, ή
θέλουμε ν’ αποκτήσουμε προνόμια. Στην πραγματικότητα, πολλοί από μας,
σιχαίνονται το γάλα και τα μήλα. Εγώ προσωπικά, τα σιχαίνομαι. Ο μοναδικός
λόγος που μας κάνει να τα θέλουμε, είναι για να διατηρήσουμε την υγεία μας. Τα
γάλα και τα μήλα (αυτό έχει αποδειχτεί επιστημονικά, σύντροφοι), περιέχουν
ουσίες απαραίτητες για την καλή υγεία των γουρουνιών. Εμείς τα γουρούνια
εργαζόμαστε πνευματικά. Όλη η οργάνωση και η διεύθυνση αυτού του αγροκτήματος
εξαρτάται από μας. Μέρα – νύχτα δουλεύουμε για την ευημερία σας. Για το Δικό
σας χατίρι πίνουμε αυτό το γάλα και τρώμε αυτά τα μήλα. Ξέρετε τι θα γινόταν αν
εμείς τα γουρούνια δεν εκτελούσαμε καλά το καθήκον μας; Θα ξαναγύριζε ο
Τζόουνς! » […] Αφού λοιπόν τους ετέθει έτσι το ζήτημα, δεν είχαν τίποτα να πουν.
Η επιτακτική ανάγκη να διατηρηθεί η καλή υγεία των γουρουνιών, έγινε πια
εντελώς φανερή σ’ όλα τα ζώα. Έτσι, συμφωνήθηκε χωρίς άλλη συζήτηση, ότι από
εδώ και πέρα, το γάλα και τα μήλα θα μοιράζονταν αποκλειστικά και μόνο στα
γουρούνια.
(ΚΑΚΤΟΣ, 1978, σελ. 45-54)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου