Οι βιολόγοι αναγνωρίζουν ότι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά στον άνθρωπο αφορούν πέντε πεδία: τη διποδία, την οδοντοφυΐα, τη σεξουαλικότητα
και την αναπαραγωγή, τον εγκέφαλο,
την κλίση στη γλώσσα και στην πνευματική
καλλιέργεια.
Το πιο σημαντικό στα
μάτια των βιολόγων είναι ότι ο άνθρωπος είναι ένα όρθιο πρωτεύον. Αντίθετα
με τους πιθήκους, τα ανθρώπινα όντα δεν ζουν στα δέντρα, αλλά στο έδαφος, όπου
μετακινούνται στηριζόμενοι στα μπροστινά τους μέλη. Κατά συνέπεια, πολλά
χαρακτηριστικά του σκελετού και της ανατομίας του ανθρώπου διαφέρουν από αυτά
των πιθήκων.
Ο δεύτερος τύπος χαρακτηριστικών που διαχωρίζει τον άνθρωπο
από τους μεγάλους πιθήκους είναι η δομή της οδοντοφυΐας. Αυτή σχετίζεται
ουσιαστικά με τη διαφορετική διατροφή και δεν θα επέμενα σ’ αυτό το σημείο,
δομένου ότι δεν θέτει λίγα προβλήματα.
Μια τρίτη κατηγορία
χαρακτηριστικών που διαχωρίζει τον άνθρωπο από τους μεγάλους πιθήκους
προκύπτει από τη σεξουαλικότητα και
την αναπαραγωγή. Το γυμνό δέρμα είναι χαρακτηριστικό καθαρά
ανθρώπινο. Όλοι οι πίθηκοι έχουν γούνα. Ο Βρετανός ζωολόγος Desmond Morris, είχε δώσει στο δοκίμιό του για τον άνθρωπο
τον τίτλο: Ο γυμνός πίθηκος.
Ο Δαρβίνος στο έργο του Η καταγωγή του
ανθρώπου (1871) είχε εκφράσει την άποψη ότι πρόκειται για
ένα χαρακτηριστικό συνδεδεμένο με τη σεξουαλικότητα (παίζοντας το ρόλο του
σεξουαλικού διεγερτικού)· Ένα άλλο χαρακτηριστικό της ανθρώπινης σεξουαλικότητας
είναι ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένη
περίοδος συνδεδεμένη με την αναπαραγωγή, που καθορίζεται εξωτερικά, όπως η
«εποχή των ερώτων» σε πολλά από τα θηλαστικά, ή, αντίθετα, από τον κύκλο των
ορμονών, όπως στο χιμπατζή. Στον τελευταίο, όπως στους άλλους πιθήκους, η
περίοδος ωορρηξίας του θηλυκού (συνδεδεμένη με ορμονικούς ρυθμούς) καθορίζει
ανατομικές αλλαγές που αποτελούν σημάδια έλξης για τα αρσενικά. Στο ανθρώπινο
είδος υπάρχει επίσης ένας ορμονικός κύκλος που θέτει σε κίνηση την ωορρηξία.
Όμως, δεν συνοδεύεται από ανατομικές αλλαγές που παίζουν το ρόλο των
σεξουαλικών σημαδιών, οι δε αναζητήσεις πάνω στην ανθρώπινη σεξουαλικότητα,
όπως αυτές των Beach,
Kinsey
ή Masters και Johnson,
δεν έδειξαν ότι υπάρχει πιο έντονη σεξουαλική επιθυμία στη γυναίκα τη στιγμή
της ωορρηξίας. Τελικά, αυτές οι αναζητήσεις ανέδειξαν περισσότερο μια συστηματική
απόσταση ανάμεσα στη σεξουαλικότητα και τη φυσιολογία της αναπαραγωγής στο
ανθρώπινο είδος.
Άλλο δεδομένο συνδεδεμένο με την αναπαραγωγή είναι το εξής:
οι άνθρωποι γεννιούνται σε μια κατάσταση
ανωριμότητας πολύ μεγαλύτερη απ’ ό,τι ο πίθηκος. Είναι συνέπεια της σοβαρής
επιβράδυνσης της ανάπτυξης στο ανθρώπινο είδος. Άμεσο συμπέρασμα είναι ότι το
ανθρώπινο βρέφος έχει ανάγκη παρατεταμένων γονικών φροντίδων.
Το τέταρτο χαρακτηριστικό που διαχωρίζει τον άνθρωπο από
τους μεγάλους πιθήκους και θεωρείται το
πιο βασικό είναι ο όγκος του
εγκεφάλου. Είναι κατά μέσον όρο 1.350 cm3 στον άνθρωπο, τρεις φορές περισσότερο από το μέσο
όγκο του εγκεφάλου του χιμπατζή (400 cm3), του μεγάλου πιθήκου που αναγνωρίζεται ως ο πιο
κοντινός γείτονας του ανθρώπου στην αλυσίδα της εξέλιξης.
Ένα βασικό χαρακτηριστικό που σχετίζεται με τον εγκέφαλο
είναι η ύπαρξη συμβολικής γλώσσας,
δηλαδή ενός συστήματος επικοινωνίας βασισμένου σε φυσικά σημεία (ηχητικές
μονάδες και φωνήματα) των οποίων οι συνδυασμοί δημιουργούν μια αίσθηση που δεν
έχει καμία σχέση άμεση με τους ανθρώπους (αντίθετα με τις φωνές, τα ουρλιαχτά,
τα γαβγίσματα των ζώων, που είναι ηχητικές εκπομπές συνδεδεμένες με μια
συγκινησιακή κατάσταση σε μια δοσμένη στιγμή και τέλεια αναγνωρίσιμες, όπως
αυτές από έναν ομοειδή ή έναν ανθρώπινο παρατηρητή: για παράδειγμα, αναγνωρίζεται
και διακρίνεται στο σκύλο το γάβγισμα χαράς, το γάβγισμα που είναι εύθυμο,
απειλητικό κ.λπ.).
Σε σχέση μ’ αυτή την κλίση στη γλώσσα, οι βιολόγοι και οι
παλαιοανθρωπολόγοι αναγνωρίζουν ακόμη ότι ο
άνθρωπος διαφέρει από τους μεγάλους πιθήκους στο ότι παράγει μια κουλτούρα,
καθώς οι παλαιοανθρωπολόγοι βρίσκουν στοιχειώδη υλικά ίχνη σε τοποθεσίες με
απολιθώματα, όπως, για παράδειγμα, εργαλεία από επεξεργασμένους λίθους ή ίχνη
ενταφιασμού ή ταφικών συνηθειών, για τα οποία μπορούν να πουν με σιγουριά ότι
τα οστά αυτά είναι αποκλειστικά ανθρώπινων όντων και όχι προανθρώπινων ή
πιθήκων.
Μαρσέλ Μπλαν, Οι κληρονόμοι του Δαρβίνου
(ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΣΤΑΧΥ, 1995, σελ. 208-209)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου