Σε εποχές ακατέργαστων, αρχέγονων κουλτουρών, ο άνθρωπος
πίστευε ότι μπορούσε να ανακαλύψει στα όνειρα έναν δεύτερο πραγματικό κόσμο:
αυτή είναι η καταγωγή κάθε μεταφυσικής. Χωρίς
τα όνειρα ο άνθρωπος δεν θα ᾿βρισκε κανένα κίνητρο για να
χωρίσει τον κόσμο στα δύο. Ο
χωρισμός σε ψυχή και σώμα συνδέεται
επίσης με τις αρχαιότερες απόψεις για τα όνειρα, όπως είναι η παραδοχή της
ύπαρξης ενός ενσώματου ομοιώματος της ψυχής. Η παραδοχή αυτή δεν είναι παρά η
ρίζα κάθε πίστης στα φαντάσματα και πιθανόν στους θεούς. «Ο νεκρός εξακολουθεί
να ζει, επειδή εμφανίζεται στα όνειρα των ζωντανών». Σ’ αυτό το συμπέρασμα
κατέληγαν οι άνθρωποι παλιότερα, για πολλές χιλιετηρίδες.
Όνειρο και κουλτούρα
Η εγκεφαλική λειτουργία
που βλάπτεται περισσότερο από τον ύπνο είναι η μνήμη: όχι ότι σταματάει
εντελώς, αλλά οδηγείται πίσω σε μια κατάσταση ατέλειας, όμοια μ’ εκείνη που
υπήρχε στον καθένα, όταν ήταν ξυπνητός και σ’ όλη τη διάρκεια της μέρας, κατά
την αρχέγονη περίοδο της ανθρωπότητας. Αυθαίρετη
και συγκεχυμένη καθώς είναι, μπερδεύει συνεχώς τα πράγματα στηριζόμενη στους
πιο φευγαλέες ομοιότητες· με την
ίδια όμως αυθαιρεσία και σύγχυση
δημιούργησαν οι λαοί τις μυθολογίες τους, και ακόμη και σήμερα ταξιδιώτες
παρατηρούν πόσο κλίνει προς τη λήθη ο άγριος, πως αρχίζει το πνεύμα του, μετά
από μια σύντομη ένταση της μνήμης, να τρεκλίζει πέρα δώθε, και παράγει ψέματα
και λόγια δίχως νόημα επειδή απλώς έχει ατονία. […]
Η τέλεια καθαρότητα όλων των ονειρικών παραστάσεων, που
προϋποθέτει μιαν απόλυτη πίστη στην πραγματικότητά τους, μας θυμίζει άλλη μια
φορά την κατάσταση της παλαιότερης ανθρωπότητας, όπου οι ψευδαισθήσεις ήταν
εξαιρετικά συχνές, και μερικές στιγμές καταλάμβαναν ολόκληρες κοινότητες,
ολόκληρα έθνη την ίδια στιγμή. Έτσι λοιπόν, στον ύπνο και στα όνειρα ξανακάνουμε άλλη μια φορά, απ’ την αρχή ως το
τέλος, τη σχολική δουλειά της παλαιότερης ανθρωπότητας.
Η λογική των ονείρων
Όταν κοιμόμαστε, το
νευρικό μας σύστημα διεγείρεται συνεχώς από διάφορες εσωτερικές αιτίες: όλα
σχεδόν τα όργανα εκκρίνουν και είναι ενεργά· το αίμα κάνει την ορμητική
περιφορά του· η θέση του κοιμωμένου πιέζει ορισμένα μέλη· τα σκεπάσματα του
επηρεάζουν την αίσθηση με διάφορους τρόπους· το στομάχι χωνεύει και έτσι
ενοχλεί άλλα όργανα με τις κινήσεις του· τα έντερα συστρέφονται· η θέση του
κεφαλιού προκαλεί ασυνήθιστες στάσεις των μυώνων· τα πόδια, δίχως παπούτσια, με
τα πέλματα τους να μην πατούν στο έδαφος, προκαλούν ένα ασυνήθιστο αίσθημα,
όπως και η διαφορετική ενδυμασία όλου του σώματος – όλα αυτά, μετά την αλλαγή
και την ποικιλία που έχει υπάρξει στο διάστημα της μέρας, διεγείρουν με τον
ασυνήθιστο χαρακτήρα τους όλο το σύστημα, συμπεριλαμβανομένης και της
λειτουργίας του εγκεφάλου. Κι έτσι υπάρχουν
εκατό αιτίες για να εκπλήσσεται το πνεύμα και για να αναζητά λόγους γι’ αυτήν
τη διέγερση.
Το όνειρο όμως είναι
εκείνο που αναζητά και αναπαριστά τις αιτίες γι’ αυτά τα υποκινούμενα
συναισθήματα, δηλαδή τις υποτιθέμενες αιτίες. […]
Πως γίνεται όμως να πλανάται τόσο πολύ το πνεύμα του
ονειρευόμενου, στο βαθμό που όταν είναι ξυπνητό τείνει να είναι τόσο νηφάλιο,
προσεκτικό και σκεπτικιστικό απέναντι στις υποθέσεις; Πως φτάνει να σκεφτεί ότι
η πρώτη καλή υπόθεση για την εξήγηση ενός συναισθήματος είναι αρκετή για να το
κάνει να πιστέψει στην αλήθεια της; (Γιατί όταν ονειρευόμαστε πιστεύουμε στο
όνειρο σα να ήταν πραγματικότητα· δηλαδή θεωρούμε την υπόθεσή μας πλήρως
αποδεδειγμένη).
Φρονώ ότι ο άνθρωπος
βγάζει συμπεράσματα στο όνειρό του με τον τρόπο που έβγαζε άλλοτε συμπεράσματα
η ανθρωπότητα σε κατάσταση εγρήγορσης, για πολλές χιλιάδες χρόνια: η πρώτη
αιτία που ερχόταν στο πνεύμα για να εξηγήσει κάτι που χρειαζόταν εξήγηση ήταν
αρκετή και ίσχυε ως αλήθεια. Αυτή η παμπάλαια πλευρά της ανθρώπινης ιδιότητας
επιβιώνει σε μας στα όνειρά μας, επειδή είναι η βάση πάνω στην οποία
αναπτύχθηκε το ανώτερο λογικό και εξακολουθεί να αναπτύσσεται σε κάθε άνθρωπο:
το όνειρό μας ξαναγυρίζει σε απομακρυσμένα στάδια της ανθρώπινης κουλτούρας και
μας παρέχει ένα μέσο για να τα καταλάβουμε καλύτερα. Η ονειρική σκέψη μας είναι
σήμερα τόσο εύκολη επειδή κατά τη διάρκεια τεράστιων περιόδων ανάπτυξης της
ανθρωπότητας ήμασταν τόσο καλά εκπαιδευμένοι σ’ αυτήν ακριβώς τη μορφή της
φανταστικής και φτηνής εξήγησης από την πρώτη τυχούσα ιδέα. Κατ’ αυτόν τον
τρόπο, το όνειρο είναι ανάκτηση δυνάμεων για έναν εγκέφαλο, ο οποίος έχει κατά
τη διάρκεια της ημέρας να ικανοποιήσει τις αυστηρότερες απαιτήσεις που θέτει η
ανώτερη κουλτούρα στη σκέψη. […]
Απ’ αυτές τις διαδικασίες μπορούμε να συμπεράνουμε πόσο αργά
αναπτύχθηκε η πιο οξεία, λογική σκέψη, η αυστηρή διάκριση αιτίας και
αποτελέσματος· ακόμη και τώρα οι λειτουργίες του λογικού και της διάνοιάς
ξαναγυρίζουν ασυναίσθητα σ’ αυτές τις πρωτόγονες μορφές συναγωγής
συμπεράσματος, και ζούμε το μισό πάνω κάτω της ζωής μας μέσα σ’ αυτήν την
κατάσταση. Κι ο ποιητής επίσης, ο καλλιτέχνης, αποδίδει τις διαθέσεις και τις
καταστάσεις του σε αιτίες που δεν είναι καθόλου οι αληθινές· στο βαθμό αυτό μας
θυμίζει ένα παλιότερο στάδιο της ανθρώπινης ιδιότητας και μπορεί να μας
βοηθήσει να το κατανοήσουμε.
Φρειδερίκος Νίτσε, Ανθρώπινο
πολύ ανθρώπινο, 1
(ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, σελ. 31-32,
37-41)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου