.jpg)
Ένα επιπλέον σημείο διάστασης προς την κοινή έννοια της
αρετής ανακύπτει στον βαθμό που αυτή εκτιμά ιδιαιτέρως εκείνες τις αρετές που
εξυπηρετούν την ευημερία άλλου, θυσιάζοντας ταυτόχρονα το προσωπικό συμφέρον
(Ρητορική 1336b 3 κ.ε.)· διαγράφεται έτσι μια σύγκρουση μεταξύ της
επιδιωκόμενης προσωπικής ευτυχίας και της εφαρμογής των αλτρουιστικών αρετών. Ο
Αριστοτέλης όμως θεωρεί ότι αυτή η σύγκρουση αμβλύνεται στο επίπεδο της
φιλοσοφικής ηθικής. Πρώτον, η επιδίωξη της καλώς νοούμενης ευδαιμονίας ως μακροπρόθεσμου και μελετημένου συμφέροντος
διακρίνεται αυστηρά από την πρόσκαιρη ιδιοφέλεια σε βάρος άλλων· δεύτερον η
φιλοσοφικά μελετημένη έννοια της ευδαιμονίας
αναγνωρίζει ότι, έως κάποιο βαθμό, η ευημερία του ατόμου συνδέεται άρρηκτα με
την ευημερία της κοινότητας και ιδίως ορισμένων κοντινών του προσώπων· τρίτον
οι αρετές που νοούνται ως εξαιρετικότητα (αρετή) της ανθρώπινης ψυχής, δεν
αποτελούν μόνον όργανα για την προώθηση της προσωπικής ή της αλλότριας
ευημερίας αλλά και ουσιώδες συστατικό τμήμα της ευδαιμονίας που αξίζει να επιδιώκεται αυτό καθ’ αυτό.
(Εκδόσεις οκτώ, 2012, σελ. 27-28)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου