Ο Κινηματογραφικός Οδηγός για Διεστραμμένους είναι ένα γοητευτικό
ταξίδι σε μερικές από τις καλύτερες
ταινίες όλων των εποχών. Με παρουσιαστή τον γνωστό Σλοβένο φιλόσοφο/ψυχαναλυτή
Σλάβοϊ Ζίζεκ, ο οποίος, ενσωματωμένος κατά κάποιο τρόπο στα σκηνικά των
ταινιών, μας αποκαλύπτει την κρυμμένη γλώσσα του
κινηματογράφου, δείχνοντάς μας τι μπορούν οι ταινίες να πουν για εμάς τους
ίδιους. Ο Ζίζεκ μας προσφέρει κάποιες από τις πιο ενδιαφέρουσες σκέψεις του για
τη φαντασία, την πραγματικότητα, τη σεξουαλικότητα, την επιθυμία και την
κινηματογραφική φόρμα.
Στο παρακάτω απόσπασμα, ο Σίζεκ μας αποκαλύπτει τη σύνδεση
της επίθεσης των πουλιών με το οιδιπόδειο σύμπλεγμα στην ταινία του Χίτσκοκ Τα Πουλιά (The Birds):
Σίζεκ:
Το
κλειδί για τις ταινίες τρόμου είναι να πούμε: «Ας φανταστούμε την ίδια
ιστορία αλλά χωρίς το φοβικό στοιχείο». Αυτό μας δίνει, νομίζω το παρασκήνιο.
Είμαστε στην μέση του κόλπου Bodega, όπου
διαδραματίζεται η ταινία τα Πουλιά του Χίτσκοκ. Τα Πουλιά είναι μια ταινία
σχετικά με ένα νέο πλούσιο κορίτσι που ερωτεύεται έναν τύπο, πάει να τον βρει
στον κόλπο Bodega, όπου ανακαλύπτει ότι ζει με την μητέρα του. […]
Και τότε, υπάρχει το στάνταρ οιδιπόδειο
σύμπλεγμα της αιμομικτικής τάσης ανάμεσα στη μητέρα και στον γιο, ο γιος
διχάζεται ανάμεσα στην κτητική μητέρα και στο παρεμβατικό κορίτσι. […]
Το
μεγάλο ερώτημα σχετικά με τα πουλιά, σίγουρα είναι το προφανές, «Γιατί
επιτίθενται τα πουλιά;» Δεν είναι αρκετό να πούμε ότι τα πουλιά είναι μέρος
του φυσικού σκηνικού της πραγματικότητας. Είναι κυρίως σαν μια ξένη διάσταση να
εισβάλλει και κυριολεκτικά σχίζει την πραγματικότητα. […]
Έτσι για να προτείνω την ψυχαναλυτική
φόρμουλα, οι βίαιες επιθέσεις των
πουλιών είναι προφανώς εκρηκτικά ξεσπάσματα του μητρικού υπερεγώ, της μητρικής
φιγούρας που προλαμβάνει που προσπαθεί να αποτρέψει τη σεξουαλική σχέση.
Έτσι
τα πουλιά είναι ωμή, αιμομικτική ενέργεια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου