ΣΩΚΡΑΤΗΣ: Λοιπόν, Χαρμίδη, είπα το ίδιο συμβαίνει και σχετικά με αυτό το ξόρκι
(
και το ταύτης της επωδής). Όσο για μένα, το έμαθα εκεί κάτω, στη διάρκεια της
εκστρατείας, από έναν θράκα γιατρό, τον Ζάλμοξη, που λένε ότι κάνει την ψυχή
αθάνατη.
Τούτος λοιπόν ο Θράκας λέει ότι οι Έλληνες [γιατροί] έχουν δίκιο να
ισχυρίζονται όσα μόλις είπα. «Όμως, συνέχισε ο Ζάλμοξις, ο βασιλιάς μας, που
είναι θεός, ισχυρίζεται ότι όπως ακριβώς δεν μπορεί να φροντίσει κανείς τα
μάτια χωρίς [να φροντίσει] το κεφάλι, ούτε επίσης το κεφάλι χωρίς [να
φροντίσει] το σώμα, με τον ίδιο τρόπο δεν μπορεί να ξεκινήσει μια θεραπεία για
το σώμα χωρίς [να φροντίσει] την ψυχή. Και η αιτία για την οποία οι
περισσότερες ασθένειες δεν θεραπεύονται στην Ελλάδα είναι ότι οι Έλληνες
παραμελούν το όλο που πρέπει να φροντίζουμε, αφού όταν το όλο αυτό δεν έχει
καλή υγεία είναι αδύνατον να υγιαίνει και το μέρος. Πράγματι, έλεγε, όλα
απορρέουν από την ψυχή, η υγεία και οι ασθένειες του σώματος και του ανθρώπου,
και όλα προέρχονται από εκεί, όπως [προέρχεται] από το κεφάλι ότι έχει
σχέση με την όραση. Συνεπώς, πρέπει να φροντίζουμε κυρίως και πάνω απ’ όλα
την ψυχή, αν θέλουμε να βρίσκονται σε καλή κατάσταση τόσο το κεφάλι όσο και
το υπόλοιπο σώμα. Η ψυχή όμως, αγαπητέ μου, έλεγε θεραπεύεται με
κάποια ξόρκια και τα ξόρκια αυτά είναι οι ωραίοι λόγοι. Οι ωραίοι
λόγοι βοηθούν να γεννηθεί μέσα στην ψυχή η σωφροσύνη, η παρουσία της οποίας
καθιστά πιο εύκολη τη θεραπεία τόσο του κεφαλιού όσο και του υπόλοιπου σώματος».
Καθώς λοιπόν μου μάθαινε το φάρμακο και τα ξόρκια, έλεγε: «Με τούτο το
φάρμακο λοιπόν πρόσεξε μην σε πείσει κανένας να θεραπεύσεις το κεφάλι του χωρίς
να σου έχει πρώτα παραδώσει την ψυχή του για να τη θεραπεύσεις με το ξόρκι».
Και συμπλήρωσε: «Πράγματι, σήμερα το λάθος είναι ότι μερικοί
ισχυρίζονται πως είναι γιατροί για να μπορούν να προσφέρουν στους ανθρώπους τη
σωφροσύνη και την υγεία, ανεξάρτητα τη μία από την άλλη». Με συμβούλευσε
επίμονα να μην πειστώ να πράξω διαφορετικά από κανένα, όσο πλούσιος ή ευγενής
κι αν είναι αυτός.
Εγώ θα ακολουθήσω τη συμβουλή του, γιατί του το ορκίστηκα και είμαι
δεσμευμένος να υπακούσω. Όσο για σένα, αν
δεχτείς, σύμφωνα με τις συμβουλές του ξένου, να παραδώσεις την ψυχή σου στα ξόρκια του Θράκα, θα σου δώσω τούτο το φάρμακο για το κεφάλι. Διαφορετικά, αγαπητέ μου Χαρμίδη, δεν θα
μπορέσω να κάνω τίποτα για σένα.
(Χαρμίδης,
156 d 3 – 153 c 6)
Προκειμένου να γίνει κατανοητό το χωρίο αυτό πρέπει να
τοποθετηθεί στα συμφραζόμενά του. Ο Χαρμίδης […] βρίσκεται στην εφηβική του
ηλικία όταν συναντά τον Σωκράτη στην Αθήνα, στην παλαίστρα του Ταυρέα […] Ο
νεαρός παραπονιέται ότι υποφέρει από πονοκεφάλους και ρωτάει τον Σωκράτη αν
ξέρει κάποιο φάρμακο. Ο τελευταίος μόλις έχει επιστρέψει από την Ποτείδαια, μια
θρακική πόλη στον ισθμό της Χαλκιδικής, όπου είχε υπηρετήσει ως οπλίτης κατά
την πολιορκία του 431 με 429 π.Χ., στη διάρκεια της οποίας η Αθήνα υπέταξε
αυτήν την πόλη που είχε αμφισβητήσει την κυριαρχία της. Έχοντας υπηρετήσει
λοιπόν στη Θράκη, κάνει λόγο στον Χαρμίδη για το φάρμακο και την επωδή που
έφερε από εκεί.
[…] το ενδιαφέρον αυτού του κειμένου βρίσκεται στην
αντίθεση που εκθέτει ο Σωκράτης ανάμεσα στο φάρμακο, απαραίτητο για την υγεία
του σώματος και την επωδή, απαραίτητη προκειμένου η ψυχή να γεννήσει τη σοφία
(σωφροσύνη). […]
Ο Πλάτων επανέρχεται και αναπτύσσει την ίδια ιδέα στο
παρακάτω χωρίο του Ευθύδημου:
ΣΩΚΡΑΤΗΣ: Πράγματι, Κλεινία, οι άνθρωποι αυτοί, οι κατασκευαστές λόγων, μου
φαίνονται και μένα, κάθε φορά που συναναστρέφομαι μαζί τους, πάρα πολύ
σοφοί και η ίδια η τέχνη τους μοιάζει να είναι υπέροχη και θεία. Το γεγονός
αυτό δεν πρέπει να μας εκπλήσσει. Διότι πρόκειται για ένα μέρος από την
τέχνη που ασχολείται με τα ξόρκια και υπολείπεται από αυτή μόνο κατά
πολύ λίγο. Διότι η τέχνη που ασχολείται με τα ξόρκια είναι η τέχνη του
να γητεύει κανείς τα φίδια, τις αράχνες, τους σκορπιούς και τα άλλα άγρια
θηρία, όπως επίσης και τις ασθένειες, ενώ η άλλη [η τέχνη
των κατασκευαστών λόγων] είναι η τέχνη του να γοητεύει κανείς τους
δικαστές, τα μέλη της εκκλησίας και όλα τα υπόλοιπα πλήθη, αποτελώντας, για
όλους αυτούς ένα είδος παραίνεσης (παραμυθία).
(Ευθύδημος,
289 e 1 – 290 a 4)
Ο Σωκράτης παρουσιάζει λοιπόν την τέχνη όσων
κατασκευάζουν λόγους ως ένα μέρος της τέχνης των επωδών, η οποία ορίζεται, με
τη σειρά της, ως η τέχνη που γητεύει τα άγρια θηρία και εξορκίζει τις αρρώστιες.
Η αναφορά αυτή στα άγρια θηρία αποτελεί ένα στοιχείο, κεφαλαιώδους
σημασίας, καθώς μας παραπέμπει, μέσα από τα συγκεκριμένα συμφραζόμενα στο
ακόλουθο χωρίο από τον Τίμαιο (70d 7
– 72b 5), όπου το επιθυμητικό μέρος της ανθρώπινης
ψυχής περιγράφεται ως άγριο θηρίο, αγκιστρωμένο στη φάτνη του, στην περιοχή
που βρίσκεται ανάμεσα στο διάφραγμα και τον ομφαλό.
ΤΙΜΑΙΟΣ: Από την άλλη μεριά, το μέρος της ψυχής που επιθυμεί τροφές και ποτά,
και όσα άλλα έχει ανάγκη η σωματικά φύση τα τοποθέτησαν [οι βοηθοί
του δημιουργού] στο χώρο ανάμεσα
στο διάφραγμα και στο όριο του ομφαλού και κατασκεύασαν σε όλο αυτόν το
χώρο, ένα είδος φάτνης για [να εξασφαλίσουν] τη θρέψη του σώματος. Έδεσαν λοιπόν εδώ, σαν άγριο θηρίο, το μέρος
της ψυχής, το οποίο, αν πρόκειται να υπάρχει το ανθρώπινο είδος, πρέπει
αναγκαστικά να τρέφεται δεμένο [με την υπόλοιπη ψυχή].
(Τίμαιος,
70 d 7 – e 5)
Καθώς όμως στο χωρίο του Ευθυδήμου, η τέχνη των επωδών
ορίζεται ως η τέχνη του γητέματος, δεν πρέπει να μας εκπλήσσει το γεγονός ότι ο Πλάτων αναδεικνύει, με σαφή τρόπο, μια
σχέση ανάμεσα στη μετάδοση του μύθου και το γήτεμα, όπως βλέπουμε στο
παρακάτω χωρίο από το βιβλίο VIII των Νόμων, που αναφέρεται στη σεξουαλική εγκράτεια:
ΑΘΗΝΑΙΟΣ ΞΕΝΟΣ: Τι λες, λοιπόν; Αυτοί
οι άνθρωποι είχαν το σθένος, προκειμένου να επιτύχουν μια νίκη στους αγώνες
πάλης ή δρόμου ή άλλου παρόμοιου είδους, να απέχουν από αυτό που η πλειοψηφία
θεωρεί ότι είναι ευτυχία, και τα δικά μας παιδιά δεν θα μπορέσουν να φανούν
εγκρατή, προκειμένου να επιτύχουν μια πολύ πιο ωραία νίκη, στη γοητεία της οποίας
θα τα δέσουμε παρουσιάζοντας την ως πανέμορφη μέσα από μύθους, ιστορίες και
τραγούδια
(Νόμοι VIII 840 b5 – c3)
Πράγματι, επωδή και γοητεία έχουν και οι δύο ως κοινό
στόχο να γιατρέψουν την ανθρώπινη ψυχή από την ασθένεια εκείνη που ονομάζουμε
παραλογισμό (Τίμαιος 86 b 2 - 4).
Η θεμελιώδης συνεπώς λειτουργία της επωδής που παράγει ο μύθος είναι
να επαναφέρει αυτό το μέρος της ανθρώπινης ψυχής υπό τον έλεγχο της λογικής.
Αυτό εξάλλου αφήνει να διαφανεί και ο ίδιος ο Πλάτων όταν μας παρουσιάζει την
επωδή ως φάρμακο που προορίζεται να βοηθήσει την εμφάνιση της σοφίας μέσα στην
ανθρώπινη ψυχή.
(ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ, 2006, σελ. 103 - 107)